Webredaktør, der brænder for brugervenlighed
Kan du trylle med ord og samtidig forstå de tekniske aspekter og krav på web? Har du lyst til at være del af et team, der udvikler Københavns Universitets digitale kommunikation og et af Danmarks største online-universer? Ønsker du en fleksibel hverdag med en uformel omgangstone blandt gode kollegaer? Så kan stillingen som webredaktør være noget for dig.
I webteamet på Københavns Universitet har vi brug for en redaktør, der har webværktøjet i orden og både kan producere, vedligeholde, optimere og komprimere indhold. Dit fokus bliver på indhold, men du har brug for en god teknisk forståelse, så du kan deltage i webteamets brede opgaveportefølje.
Vi er i gang med et stort projekt, hvor vi bygger et helt nyt website til ku.dk. I løbet af de næste år skal vi flytte alle fælles portaler, institutter, centre og andre sider til et nyt CMS (TYPO3). Det projekt bliver du også involveret i, bl.a. med at optimere eksisterende indhold og bygge det op i det nye system.
Du skal være god til hurtigt at danne dig et overblik over ofte meget store indholdsmængder, skære ind til benet og kunne argumentere fagligt for, hvorfor indholdet måske skal ændres – eller helt slettes.
Fokus i stillingen bliver på det webfaglige. Din rolle bliver bl.a. at samarbejde med indholdsproducenter og indholdsansvarlige og være den webfaglige stemme, der på en god måde minder om krav om tilgængelighed, argumenterer for brugervenlige løsninger m.m., når de kreative ideer ikke lige tager højde for det. Featureartikler, videoproduktion, SoMe m.m. varetages af andre teams i vores fælles kommunikationsafdeling, og den type indholdsproduktion bliver ikke en del af din opgaveportefølje.
Dine opgaver bliver at
- Skrive – og omskrive – tekster til web med slutbrugeren for øje på dansk og engelsk
- Vedligeholde eksisterende sites og deltage i opbygning af nye sites i CMS
- Tage stilling til indhold og finde gode brugervenlige løsninger, når vi flytter sites til nyt CMS
- Være webfaglig garant for bl.a. tilgængelighed, UX m.m. i samarbejdet med indholdsansvarlige
- Udarbejde vejledninger til webredaktører
- Supportere webredaktører
- Teste ny funktionalitet
- Bidrage til intern kommunikation om web, herunder både ift. projekter og systemer
Du vil desuden deltage i at løse webteamets øvrige opgaver og projekter, hvor du får mulighed for at udforske en bred vifte af webrelaterede opgaver.
Vi forventer at du
- Har praktisk erfaring med webredigering – gerne, men ikke nødvendigvis, i CMS’et TYPO3
- Har en relevant akademisk uddannelse
- Skriver – og omskriver – godt til web på både dansk og engelsk
- Har god forståelse for digital kommunikation og har de kompetencer, det kræver – bl.a. inden for brugervenlighed, SEO, billedredigering, tilgængelighed (WCAG) og UX
- Er god til at tale med forskellige mennesker og er i stand til at rådgive klart og forståeligt
- Er hurtig til at sætte dig ind i nye systemer og områder
- Ikke er bange for at kaste dig ud i diverse webrelaterede opgaver
Hvad får du til gengæld?
- En spændende arbejdsplads i hjertet af København med kontakt til rigtig mange indholdsansvarlige og webprofessionelle
- En uformel omgangstone og et godt arbejdsmiljø, hvor videndeling og faglig udvikling er i fokus
- En plads på holdet i et stort og ambitiøst webprojekt, der skal levere en ny version af ét af Danmarks største webdomæner
- Løbende indblik og opkvalificering i en bred vifte af webspecialer via dine kollegaer, der bl.a. nørder med statistik, UX, frontend-udvikling, design og intranet
- Mulighed for selv at præge stillingen, der er nyoprettet
Om Kommunikationsafdelingen
Du bliver en del af Københavns Universitets centrale kommunikationsafdeling, som har det overordnede ansvar for den interne og eksterne kommunikation på universitetet. Her bliver du ansat i teamet Web og Visuel Identitet, hvor vi er cirka 12 kollegaer, der har det sjovt sammen i hverdagen og er klar til at give hinanden faglig sparring. På www.ku.dk/kommunikation kan du læse mere om, hvem vi er, og hvad vi laver.
Har du spørgsmål til stillingen, så kontakt kontorchef Henrik Korzen, heko@adm.ku.dk / telefon 35 32 42 74.
Løn- og ansættelsesvilkår
Ansættelsen sker som fuldmægtig i henhold til overenskomst for Akademikere i Staten. Aflønning i henhold til AC-overenskomst er anciennitetsbestemt. Der vil være mulighed for forhandling af yderligere tillæg efter kvalifikationer. Den ugentlige arbejdstid er gennemsnitligt 37 timer. Vi har flekstid.
Københavns Universitet (KU) er i gang med at implementere en ny fælles administrativ organisering og nye arbejdsgange, som medfører forandringer de kommende år. For yderligere oplysninger kan du evt. kontakte Henrik Korzen telefon 35324274 og tillidsrepræsentant Simon Knokgaard Halskov, ac-tr@adm.ku.dk . Du kan også læse mere her
Stillingen ønskes besat 1. november 2025 eller snarest muligt derefter.
Arbejdsstedet er Nørregade 10, 1017 København K.
Ansøgning
Er du interesseret i stillingen, beder vi dig sende en elektronisk ansøgning med bilag via Jobportalen (tryk på linket "SØG STILLINGEN" nederst i opslaget) senest 10/8-2025.
Ansættelsessamtaler vil finde sted i ugerne 34-35.
Universitetet ønsker at afspejle det omgivende samfund og opfordrer alle uanset personlig baggrund til at søge stillingen.
Part of the International Alliance of Research Universities (IARU), and among Europe’s top-ranking universities, the University of Copenhagen promotes research and teaching of the highest international standard. Rich in tradition and modern in outlook, the University gives students and staff the opportunity to cultivate their talent in an ambitious and informal environment. An effective organisation – with good working conditions and a collaborative work culture – creates the ideal framework for a successful academic career.